Co powinniśmy wiedzieć o oponach?

Czas pomyśleć o wymianie opon na zimowe!

Coraz chłodniejsza aura za oknem sprawia, że właściciele samochodów  śmielej zaczynają rozważać wymianę opon na zimowe. Choć wydaje się, że to operacja najprostsza z tych, które należy co pewien czas wykonywać w samochodzie, to warto podejść do sprawy poważnie, aby podróżowanie było komfortowe, a przede wszystkim bezpieczne.

Przypomina mi się reklama sprzed kilku lat jednej z firm produkujących opony, w której to porównano wielkość punktu styczności opony z jezdnią do rozmiarów pocztówki. Jakże trafne to porównanie, bo świadczy o tym, że w sposób szczególny należy zadbać, aby jakość tego „połączenia” była najwyższej jakości.

Z pomocą przyjdą tutaj na pewno specjaliści, którzy przed wymianą kompletu ocenią stan każdej z opon i stwierdzą czy dotychczas stosowane ogumienie wymaga wymiany. Według polskich norm nie należy stosować opon, w których głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm. Jednakże specjaliści zachowują w tej kwestii zdecydowanie większą ostrożność, sugerując, że opona letnia o głębokości  bieżnika mniejszej niż 3 mm nadaję się do wymiany. Pamiętajmy też o tym, że wraz z jego zużyciem maleje również przyczepność, a co za tym idzie, droga hamowania samochodu nie jest już taka sama jak w przypadku testu, który był dla nas kluczowy w momencie jej zakupu.

No właśnie! Dochodzimy tu do pytania, czy warto kierować się testami opon przed ich zakupem? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: OCZYWIŚCIE! Tak jak przed zakupem samochodu wykonujemy jazdy testowe różnymi modelami samochodów, tak przed zakupem opon fajnie byłoby zrobić taki test. Niestety nie mamy możliwości „pożyczenia” kilku testowych kompletów od sprzedawcy i sprawdzenia jaki model najbardziej nam odpowiada. Z pomocą przychodzą nam w tym momencie różne niezależne organizacje, które taki testy wykonują za nas. Najpopularniejszy w tym zakresie jest chyba niemiecki ADAC i bez problemu znajdziemy rankingi opon dla danego rozmiaru w Internecie czy motoryzacyjnej prasie.

Wstęp za nami. Decyzja podjęta – kupujemy komplet nowych opon letnich. Test w Internecie odnaleziony – czytamy i co wiemy?  Pozwolę sobie Państwu przybliżyć metodykę przeprowadzania testu opon. ADAC, czyli niemiecki automobilklub zrzeszający ponad 20 milionów użytkowników każdego roku z całego rynku wybiera modele opon różnych producentów z różnych segmentów cenowych i buduje ich ranking według pięciu kryteriów, z których każdy ma swoją wagę.

  • Zachowanie na mokrej nawierzchni – 40% oceny ogólnej
  • Zachowanie na suchej nawierzchni – 20% oceny ogólnej
  • Odporność na ścieranie – 10% oceny ogólnej
  • Opory toczenia – 10% oceny ogólnej
  • Generowany hałas (wewnątrz i na zewnątrz pojazdu) – 10% oceny ogólnej

Każda z testowanych opon otrzymuje ocenę od 1 do 5 (im niższa, tym lepiej). Na uwagę zasługuję fakt, że ocena 1 nie została jeszcze przyznana. ADAC zostawia sobie margines dla rozwijającej się technologii.

Oceny przyznawane przez ADAC:

  • 1 – bardzo dobra (nieprzyznawana)
  • 2 – dobra (model szczególnie polecany)
  • 3 – zadowalająca (model polecany)
  • 4 – dostateczna (model spełniający podstawowe wymagania)
  • 5 – niedostateczna (model niepolecany)

Można też podążać niejako na skróty i oprzeć się na danych z naklejki, która musi być naklejona na każdą nową oponę.

Od listopada 2012 roku Unia Europejska wprowadziła obowiązkową standaryzację w kwestii podawania parametrów opon i każdy z producentów musi w ten sam sposób za pomocą nalepki podawać istotne dla konsumentów cechy. Jednolity sposób podawania konkretnych parametrów pozwala użytkownikom ocenić i wybrać produkt najbardziej odpowiadający ich wymaganiom.

Jakie informację znajdziemy na naklejce?

opona z oznakowaniem naklejka na oponie

Opory toczenia

Im mniejszy opór przy zetknięciu się opony z nawierzchnią, tym mniej energii potrzeba do jego pokonania i obrotu opony. Co za tym idzie? Niższe spalanie paliwa, a w konsekwencji mniejsza emisja dwutlenku węgla. Czyli im lepsza ocena w tym zakresie tym samochód z takimi oponami jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny.

Skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni

Dla oceny tego parametru wykonuje się dwa testy. W pierwszym bada się skuteczność hamowania z prędkości 80 km/h do prędkości 20 km/h. W drugim teście mierzy się siłę tarcia pomiędzy oponą a nawierzchnią. Kolejno te dwa parametry porównuję się z oponą  wzorcową.

Poziom generowanego hałasu

Generowany przez oponę hałas mierzy się tylko na zewnątrz pojazdu. Robi się to, przejeżdżając obok mikrofonów umieszczonych na wysokości 1,2 m i odsuniętych 7,5 m od osi toru jazdy.

O poziomie hałasu świadczy nie tylko ilość decybeli, ale też ilość zaznaczonych fal dźwiękowych na piktogramie obrazującym ten parametr. Jedna fala to opona uznawana za cichą, dwie fale to opona głośniejsza o 3 dB. Trzy z kolei oznaczają hałas większy o 6 dB od opony uznawanej za cichą. Należy pamiętać, że różnica 3 dB to różnica 100%!

Jak widzicie, wybór opony to wcale nie jest taka prosta sprawa, jak mogło się na początku wydawać i warto podejść do tematu bardzo odpowiedzialnie. Pomocne będą też opinie użytkowników, jakie bez problemu można znaleźć w serwisach internetowych. Należy wziąć jednak poprawkę, że opinia użytkownika jest jego subiektywną oceną. Każdy z nas ma inny styl jazdy i na swój indywidualny sposób użytkuje samochód. Opona dobra dla kierowcy jeżdżącego zwykle po zakorkowanym mieście niekoniecznie będzie odpowiednia dla kogoś dynamicznie jeżdżącego głównie w trasie. Jedynym kryterium wyboru nie powinna też być cena opon. Każdego roku w rankingach pojawiają się opony mające bardzo dobre parametry za cenę widocznie niższą niż cena produktów renomowanych producentów.

Ważną kwestią po zakupie opon jest powierzenie ich montażu profesjonalnemu serwisowi, który oprócz założenia opon na felgi dokona wyważenia kół oraz napompuje je odpowiednim ciśnieniem powietrza, bądź coraz popularniejszego ostatnio azotu.

Pamiętajmy, że opony oraz ich profesjonalny montaż świadczą istotnie o bezpieczeństwie naszym i innych użytkowników ruchu drogowego.